Powered By Blogger

Monday 20 February 2017

Multivitamin VS Insuran



       Assalamualaikum dan salam sejahtera...



    Kali ini Fiza harus menyahut cabaran dari sesorang rakan superstar dari group kami untuk selesaikan tanggungjawab kempen menjaga kesihatan lebih baik dari insuran.
Ada logik kan kalau kita fikirkan semula.Fiza lebih suka bahasakan "multivitamin vs insuran".Jom kita lihat contoh cerita fiza dulu 😉.

   Sebuah keluarga yang mempunyai penyakit kencing manis keturunan (genetik) yang terdiri dari dua orang adik beradik ianitu Ali dan Abu.

   Contoh 1:
     Ali memilih untuk membayar caruman RM300.00 setiap bulan untuk pakej insuran RM500,000.00 untuk caj rawatan kesihatan sekeluarga.
      Pada suatu hari Ali mengidap penyakit kencing manis walhal memang genetik dari sejarah kesihatan keluarganya 5% telah ada untuk penyakit kencing manis.Pada mulanya Ali ambil mudah dengan tidak mencari penawar malah hanya bergantung dengan ubatan hospital sahaja.Tiba tiba kaki Ali di tusuk oleh paku.Maka mula dari situ lah ulser merebak.Ali telah admit ward di hospital swasta yang sangat terkenal,namun cara untuk atasi masih sama dengan hospital lain.Doktor sarankan Ali bersetuju untuk memotong kaki Ali yang telah merebak ulsernya kerana kaki nya tiada fungsinya dah.Oleh itu Ali pun bersetuju untuk dipotong kaki nya.Kini isterinya berkerja keras untuk membayar caruman insuran supaya Ali terus diberikan layanan kelas pertama di hospital.Kaki Ali tidak kembali malah Ali tidak menjaga pemakanannya sehingga kaki nya sehingga paras lutut telah kudung.Kesimpulan cerita Ali,kos perubatan cecah puluhan ribu tetapi kakinya tetap dipotong.

Contoh 2:
     Abu memilih untuk membelanjakan wangnya sebanyak rm1000.00 untuk membeli multivitamin untuk di makan berterusan sehingga 3 bulan.Abu memilih multivitamin supaya Abu memikurkan kesihatannya untuk jangka masa yang panjang bertahan dalam zon sihat.Abu sama seperti Ali tadi tidak menjaga makan dan mempunyai 5% genetik keluarga nya yang mempunyai penyakit kencing manis.Oleh itu Abu memilih Vivix Shaklee untuk membantu membaiki sel beta di pankres nya agar penghasilan insulin oleh kelenjar pancres nya kembali normal.Abu tidak agak agak membelanjakan duiutnya untuk menambah vitamin shaklee untuk ahli keluarga nya juga.Jadi usaha Abu untuk menjaga kesihatan diri serta keluarga nya amatlah di titik beratkan dari awal supaya berada dalam zon sihat.Pengambilan multivitamin dalam kehidupan Abu mengelakkan Abu ambil ubat ubatan klinikal.Abu juga mampu menyara dan teruskan pekerjaan nya.sehingga pencen.Abu cuma akan ke hospital untuk memastikan kesihatannya terkawal yang diperiksa oleh doktor setiap bulan. Kesimpulan cerita Abu,kos.yang dikeluarkan untuk multivitamin setiap 3 bulan memberi kesan positive dan berada di zon sihat.

     Apakah kesimpulan yang anda boleh lakukan dengan kedua dua situasi yang Fiza berikan tadi.Anda sendiri boleh fikirkan manakah yang terbaik untuk diri dan keluarga anda.Fiza cuma gambarkan apa yang Fiza terfikir kepentingan jaga kesihatan dengan multivitamin lebih bijak.

  Badan kita berfungsi kerana apa?
Kerana organ dalam badan kita berkerja.
  Bagaimana pula organ kita berkerja dan di bantu oleh apa?
Organ kita berkerja dengan bantuan sel sel dalam badan.
  Jadi yg perlu kita jaga adalah sel supaya organ boleh bekerja dengan baik.Pernah tak anda tanya sel perlukan apa untuk hidup?
Sel perlukan nutrisi dari makanan kita untuk terus bekerja dan mmberi impak kesihatan yang bagus.Jadi dari makanan lah serapan zat dan vitamin kita berlaku.
Persoalannya di sini..cukup ke nutrisi yg kita bagi pada sel untuk terus buat kerja.Fiza jujur cakap..makan ikut suka je..tiada pengawalan.Tetapi tetap sedar yang makanan itu nutrisi kurang.Cuma dengan pengambilan multu-vitamin fiza boleh yakin nutrisi fiza ambik dalam supliment multivitamin shaklee adalah terbaik untuk menjaga kesihatan.Fiza dah cakap sebelum ini kan..menjaga lebih baik daripada baiki.😚

   Fiza tidak salahkan sesiapa yang memilih pelaburan.Akan tetapi pelaburan tetap ada kelebihannya.memberikan rawatan first class dan kos rawatan yang sangat lumayan.Layanan yang tip top oleh hospital kelas pertama.Akan tetapi bagi Fiza jika keputusan doktor untuk bedah tetap dibedah,jika keputusan doktor dipotong tetap di potong,jika disuntik tetap disuntik.

   Anda perlu fahamkan maksud caruman insuran caj perubatan.Kenapa Fiza tekan kan sangat tentang caruman insuran caj perubatan.Insuran beri kita pampasan sebelum sakit atau selepas kita sakit? Rugi kan kalau tak sakit sebab pakej kita bayar caruman untuk caj perubatan jika sakit kan.Sedar tak selama kita bayar caruman hati kita mesti berkata 'ishh rugi lah  aku bayar caruman caj perubatan sedangkan aku tiada penyakit kronik pun'.Dalam tak sedar sakit tu datang slow slow sebab kita nak guna pakej rawatan dari caruman insuran yang kita bayar.Lagi satu jika kita dah sakit kita pilih insuran caj perubatan mesti hati berkata kata 'takpe..aku akan mendapatkan rawatan yang mahal dan terbaik di hospital hospital swasta asbab daripada caruman bulanan yang aku bayar'.Dalam tak sedar juga yang anda memang tak kisah langsung tentang prnyakit yang anda hidap oleh kerana insuran.

    Tetapi jika anda memilih multivitamin untuk sel badan anda bagaimana?
Bagus ke bagus?.

    Kempen group superstar kami bukan hanya untuk mengiklankan kan produk shaklee semata mata,tetapi anda sendiri boleh fikirkan dimana tahap kesihatan anda.

   Jom kita buat aktiviti best sikit..kita listkan makanan apa yang kita suka ambil.Fiza akan listkan makanan yang Fiza suka makan.



Breakfast :
♡ kuih muih
(Ketayap/donat/apam beras/getas/keria/koci/nasi lemak/nasi kerabu/roti canai
-fiza simpulkan di sini makanan yang fiza ambik waktu pagi boleh bagi fiza tenaga dan kenyang sahaja hanya 5% atau kurang nutrisi zat dan vit dari makanan yang fiza dapat dari sini.

Lunch :
♡ Segala jenis sambal,masakan tumis,dan goreng (rebusan jarang kerana hubby tak suka)
-banyak makanan yang mengandungi minyak/lemak/kalori/kurang serat/garam dan gula (sebenarnya banyk lagi yang tersirat tapi kita lihat dengan masa kasar kita pun boleh tahu dan kesimpulan nya nutrisi makanan tengah hari hanya 5% juga Fiza serap).

Dinner :
♡ Sama seperti macam lunch cuma menu berbeza dan nutrisi zat dan vitamin hanya 5% sahaja.

Itu baru cerita makanan..minuman belum lagi yang banyak gula dan pewarna tu.hehe..

    Kesimpulan nya daripada makana sahaja yang diambil seharian hanya 15% nutrisi zat dan vitamin.Opss mana lagi 75% nutirisi zat dan vitamin yang perlu fiza cari?..habis la lepas ni kulitku,jantungku,ginjalku bagaimana mahu bekerja jika sel dalam badan tidak dapat buat kerja...😔.Asbab kan Fiza kurang pengambilan nutrisi tadi fiza lengkapkan hari hari fiza dengan multivitamin a.k.a makanan tambahan a.k.a supliment.Dan Fiza pilih Shaklee untuk lengkapkan hari hari keluarga Fiza.Produk fav Fiza adalah Vivix dalam banyak banyak produk Shaklee sebab best sangat makan Vivix.Resveratrol dan Polyphenol membantu lambatkan penuaan,baiki sel,beri tenaga pada sel dan memberi perlindungan pada sel tubuh badan kita.

   Oleh kerana terlalu yakin,Fiza tidak menyesal langsung dengan pengambilan multivitamin dari segi kecantikan dan kesihatan seisi keluarga.Kerana produk Shaklee 100% organik dan lulusan KKM.Basic wellness perlu ada dirumah sentiasa bagi memastikan 75% nutrisi zat dan vitamin Fiza kurang tadi dilengkapi.Kalau macam ini tiada lah pengawalan makanan kita tu ketat sangat.Tapi Fiza masih berpada memilih makanan yang bagus.I eat what i want.

   Sekarang ni sekurang kurangnya Fiza dah melabur untuk multivitamin bagi menjaga kesihatan keluarga Fiza.Terpulang pada individu adakah ego masih menghantui diri yang mengatakan membeli insuran lebih penting dari kesihatan.Maknanya anda memilih seperti kisah Ali.

   Ajal,maut,jodoh,sakit itu semua tuhan yang tentukan.Tapi kita sebagai manusia perlu jaga serta bersyukur atas pemberian tuhan kepada kita sebaik mungkin.Tapi Allah dah nyatakan dimana 'setiap penyakit ada penawarnya'.Belum terlambat tuan dan puan semua untuk berubah meningkatkan kesedaran masing masing akan kesihatan.Alhamdulillah Fiza masih bernyawa sihat syukur dapat berkongsi pendapat dengan anda semua.Anda juga boleh jalan jalan baca entry Fiza tentang jus peria katak tau.Semoga bermanfaat.

   Jadi selesai lah tanggungjawab Fiza sebagai penyahut cabaran kedua daripada rakan saya terima kasih Tuan Azham dari blog sepencarian dan Fiza akan teruskan kempen ini berjalan dan akan di pas kan pada rakan dari kumpulan superstar kami yang ketiga.


Fiza tag blog Pengedar Shaklee Bukit Damansara

   Terimalah cabaranku..hihihi..tanggungjawab ini di beri pada rakan Yunie Superstar agar kempen ini terus berjalan.Dan tidak lupa juga terima kasih kepada prnganjur kempen 'Kesedaran Menjaga Kesihatan Lebih Baik dari Membeli Insuran' ini yang telah di anjurkan oleh group Superstar.Team kitorang memang owsem uolls😉.Jom jalan jalan di entry Fiza Peria Katak juga.




 



 

No comments:

Post a Comment